søndag den 6. marts 2011

Boller, kaffe, suppe, pandekager

Her kommer søndagens indlæg nr. 2.

Først kommer de lovede opskrifter naturligvis :-)
Fredag aften stod den på mc donalds, og disney show med pandekager sammen med min nevø og niece.
Pandekagedejen til 3-4 personer.
Du skal bruge:

Ingredienser:
250gramHvedemel
0.5tsk.Salt
2tsk.Sukker
0.5tsk.Kardemomme, stødt *
3Æg
5dl.Sødmælk
3spsk.Olie

Byt kardemomme ud med vaniljesukker og tilføj mere end opskriften. Jeg vil anbefale 2 tsk vaniljesukker.
Blandt ingredienserne i efter den samme rækkefølge som de står skrevet i.
Lad dejen hvile 30 min. Før tilberedning af pandekagerne.
Put lidt smør på panden, og hæld dej på en lille pande så den lige bliver dækket.
Vend dem efter ca. 30 sekunder, afhængig af hvor meget varme du steger du ved.
Bliv ved til du løber tør for dej. Mums!
Klassiske pandekager, som vor mor laver dem ;-) 6 ud af 6 stjerner.

Fredag aften lavede jeg en bolledej, som jeg stillede på køl natten over.
Du skal bruge:
13 gr. Gær
300 gr. Hvedemel
75 gr. Havregryn
0,5 Spsk honning
0,25 spsk salt
3,5 dl vand

Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, honning og havregryn. Rør derefter hvedemelet i dejen lidt efter lidt, og rør til dejen bliver glat. Dæk det til med staniol og sæt den i køleskabet til næste morgen.
Næste morgen tages dejen ud af køleskabet. Sæt dejen i små eller større klatter på en plade med bagepapir - Brug 2 skeer.
Pensl bollerne med vand.
Lad bollerne efterhæve mens ovnen forvarmes til 220 grader eller ved varmluft 200 grader.
Bag bollerne midt i ovnen i ca. 20 min.
Gær opløst i vand.
Honning.
Havregryn tilsættes
Dejen!

Det er de nemmeste og mest velsmagende boller jeg længe har smagt! De er så fantastiske. De er forholdsvis sunde, smager godt, er billige at lave og så skal du slet ikke have hænderne ned i dejen. Kæmpe plus :-)

Jeg har faktisk fundet denne opskrift hos en anden blogger, men husker ikke hvilken. Hvis du læser med og genkender dine boller, så giv lyd fra dig. På den måde kan jeg skrifte dit blognavn ind i indlægget :-)

Til bollerne skal der jo nydes en cafe latte.
Jeg tog en nespresso kapsel, styrke 10 i sort. Puttede den i maskinen, mens 250 gram skummetmælk blev varmet og skummet i mælkeskummeren.
Så meget kaffe afgiver en kapsel ved valg af stor kop.
Skummetmælken tilsættes og der røres rundt.
For at gøre det endnu mere lækkert kan man tilsættes lidt chokolade spåner fra Odense.
Mums, muns, mums!!

Til aftensmad i aften spiste vi aspargessuppe. Denne opskrift er også tyvstjålet. Denne gang fra angelic.dk.
Se hendes blog for at finde opskriften. Den er super god, sund, lækker og billig.
Jeg ændrede dog lidt i den, ved at tilføje hønsekødstern i stedet for kyllingfilet :-)

Der bliver desværre ingen anmeldelse af hverken film eller restaurant Sofie kælderen. Da vi kom hjem efter at ha' afleveret ungerne, var vi så trætte. Vi orkede overhoved ikke en 3 retters menu.
Vi købte filmen "the social network" og blev hjemme.
Jeg giver filmen 5 stjerner, da den er top underholdende, spændende og helt speciel. Virkelig gennemtænkt. Se den!!

Sofie ..

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud det hele :)

    - Anne

    SvarSlet
  2. Ser super lækkert ud, især tror jeg godt bollerne kunne blive lavet her på min blog :)

    /Lise
    http://lisepaasu.blogspot.com

    SvarSlet

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...