torsdag den 24. februar 2011

Sunde mellemmåltider

Jeg spiser hver dag en stor portion morgenmad, frokost og aftensmad. Det sundeste er dog at få et par mellemmåltider hver dag. Jeg spiser typisk et mellemmåltid til formiddag og et til eftermiddag.
Når jeg er i praktik tager jeg noget meget nemt med. F.eks. en banan til formiddag, og en cultura yoghurt med mysli til eftermiddag, en myslibar, et æble eller ligende.
Det dejlige ved en selvstudiedag er at jeg kan tilberede det lidt anderledes. Jeg laver ofte varm mad til frokost når jeg er hjemme.
Jeg er i sær glad for at lave bananpandekager. Nemt, mættende og sundt.

Bananpandekager:
1 Banan
1 Tsk vanilje sukker
2 Æg
1 Håndfuld blåbær
1-2 Tsk minarine
Evt. Isis jordbær syltetøj.

Mos bananen, tilsæt de 2 æg og rør rundt med et piskeris. Tilsæt en tsk vaniljesukker og rør godt rundt.
Tag en pandekagepande, og put 0,5-1 tsk minarine på panden. Lad det smelte og øs pandekagedejen på. Der bliver til 2 store luftige lækre pandekager.
Server dem med jordbærsyltetøj og blåbær ovenpå.
Det mætter ret meget, og kan godt erstatte en frokost hvis man spiser et mellemmåltid senere på dagen.
Jeg har desværre ikke fået taget et billede af retten endnu, men vil gøre det næste gang jeg laver den :-)

Retten får 5 ud af 6 stjerner. Almindelige pandekager er jo en del mere lækre, men i forhold til sundhedsværdien er de 5 stjerner fortjent.

Idag har jeg spist yoghurt til morgenmad og to mellemmåltider som begge er gode for kroppen.
Til formiddag spiste jeg en banan med en stor håndfuld blåbær.
Rig på calcium, antioxidanter og c-vitaminer. Normalt ville jeg ha' tilføjet en håndfuld mandler men de er forsvundet.. :-)

Senere spiste jeg en most avocado med hytteost ovenpå, samt salt og peber. Jeg elsker den blanding, og igen er det mad der er rig på gode fedtstoffer og vitaminer.
Billedet ser jo egentlig ikke særlig indbydende ud, men tro mig smagen er fantastisk.

Jeg har ind til videre brugt min selvstudiedag på at skrive en praksisbeskrivelse, altså en patientsituation som fik mig til at undrer mig. Den skal "fremlægges" på næste fredag foran mine medstuderende.
Derudover har jeg kastet mig over farmakologien. IKKE en af mine stærke sider. Mit fokus er det medicin jeg oftest møder på afdelingen. Vi har 4 smertepakker til patienterne, hvilket giver mig en kæmpe fordel. Det medicin jeg skal have styr på, står netop i smertepakkerne.
Ind til videre har jeg læst om morfin. Derudover vil jeg læse om laksantia (afføringsmiddel) og panodil i dag. Måske endda også lidt sygdomslærer eller sygepleje?

Når Mikkel får fri skal vi til Frederikssund og se på ny bil. Mikkel har fået lånet, så det er nu blevet en realitet. Vi skal have en hel ny bil. Ærgerligt man ikke har kørekort ;-)
Vi snakker meget om at tage på kør-selv ferie til sommer, men vi har stadig ikke besluttet os.

I aften skal vi selvfølgelig se paradise hotel, og ikke genudsendelse som vi ellers plejer. Jeg skal nemlig først møde kl.8.30 i morgen, og slipper kl.15.
Når jeg får fri skal jeg skynde mig hjem og ha' ordnet en masse praktisk.
Fredrik og Ida kommer på besøg til hjemmelavet pizza og lidt at drikke. Vi skal nemlig til Helsingør og se Christian Brøns spille i toldkammeret.
Bagefter tager vi nok en tur i byen.

Lørdag står på tømmermænd, og søndag holder mormor fødselsdag. Alt i alt er der endnu en god weekend på vej :-)

Jeg laver muligvis en blog mere i aften, hvor der vil være opskrift og billeder af aftensmaden. Dog er det ikke den mest spændende ret i verden. Kylling i sur sød sovs, med ananas og ris.

.. Sofie ..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...