fredag den 22. april 2011

Rosinboller

Jeg elsker rosinboller. Desværre kan man kæreste ikke udstå smagen, men det forhindrer heldigvis ikke mig i at bage boller og tilføje rosiner i et par stykker af dem.
Igår aftes lavede jeg dejen til nemme boller. (Opskriften findes med billeder skridt for skridt, under etiketter, hjemmebag).

Ingredienser:
- 13 gr. gær
- 300 gr. hvedemel
- 75 gr. havregryn
- 0,5 spsk honning
- 0,25 spsk salt
- 3,5 dl vand
- Rosiner

Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, honning, havregryn. Rør hvedemelet i dejen lidt efter lidt, og rør til dejen er glat. Dæk til med hviskestykke eller staniol, og sæt dejen i køleskabet natten over.
Næste morgen tages dejen ud af køleskabet, og dejen sættes i små klatter på en plade med bagepapir. Brug 2 skeer, ikke hænderne. Der bliver ca. 10 Boller.
Tilføj evt. Rosiner i dejen. Jeg tilføjede rosinerne da der var dej til 2 boller tilbage.
Pensl bollerne med vand.
Lad bollerne efterhæve mens ovnen forvarmes til 220 C eller ved varmluftovn 200 C.
Bollerne bages midt i ovnen 18-20 min.

.. Sofie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...