tirsdag den 12. april 2011

Pasta chili con carne og æggesalat

Eksamen er bestået!! Og endda med stor ros. Ihh hvor er det dejligt..
3 Prøver og 9 Måneder, og så er jeg uddannet sygeplejerske. Lidt skræmmende, men også helt vildt fedt!! :-)

Jeg elsker æggesalat! Min mor laver verdens bedste. Den er meget fedtet, og består kun af mayonnaise, æg, peber, salt og karry. Det lyder helt åndsvagt, men det er simpelthen blandingsforholdende der gør den meget bedre, end alle andre æggesalater.
Jeg fik en forfærdelig lyst til den igår, men synes alligevel at det kunne være sjovere at lave en sundere udgave.
Jeg kogte derfor 2 æg, brugte ca. 25 gr. Fromage fraiche, et par små tomater, karry, salt og peber, og undgik på denne måde mayonnaisen :)
Resultatet var rigtig godt, og det var ren nydelse.
Jeg blandede det hele godt sammen, og ristede et stykke brød til.
Billederne kunne helt sikkert ha' været appetitlige, men det øver jeg mig altså stadig på ;-)
4 Ud af 6 stjerner. Mums!!

Forleden kastede jeg mig ud i en ny opskrift. En opskrift som er inspireret fra mange forskellige steder på nettet, venner osv.. Dog valgte jeg at tage udgangspunkt i en fra Louises madblog. Link her: http://louisesmadblog.blogspot.com/p/opskrifter.html

Opskriften på hendes blog er kaldt mexikansk lasagne, og minder en helt del om min opskrift, dog står der ikke skrevet alle ingredienserne i chili con carnen.

Så jeg tog lidt alle steder fra, og resultatet blev en omgang pasta chili con carne.


Ingredienser til 4 personer.
- 500 gr. Oksekød
- Chili (jeg brugte pulver, men en frisk chili kan også bruges)
- Majs
- 4 Gulerødder
- 2 Snackpeber
- Hvidløg
- Løg
- Fuldkorns pasta
- En dåse baked beans
- En stor dåse tomatpure
- En dåse hakkede tomater
- Oregano
- Basilikum
- 200 gr. Hytteost
- 2 dl. Skummetmælk
- Revet ost
- Salt
- Peber

Fremgangsmåde:
Skær grøntsagerne i mindre tern.
Sæt pastaen til at koge, og tænd ovnen på 200 grader.
Lav chili con carne, ved at putte chili på panden og tilføj derefter oksekød, løg og hvidløg. Når oksekød er brunet kommes hakkede tomater, baked beans, majs, snackpeber, gulerødder og krydderi i retten.

Mens retten simrer laves ostesovs, ved at blande 200 gr. Hytteost og 2 dl. Skummetmælk sammen.

Find en fad og put halvdelen af chili con carne nederst, så pastaskruerne, og halvdelen af ostesovsen. Så chili con carne igen, og slut af med ostesovs.
Put retten i ovnen ca. 20 min. Tag retten ud og drys revet ost på. Stilles i ovnen igen i 10-15 Min.
Retten får helt sikkert 5 ud af 6 stjerner. Altid en succes. Mums ;-)

I øvrigt et stort tak til alle jer der kommentere. Desværre virker feltet ikke når jeg vil kommentere tilbage. Så det er ikke fordi jeg ikke gider svare. Jeg værdsætter jeres kommentarer rigtig meget.

.. Sofie

1 kommentar:

  1. Tillykke med eksamen! :-)

    Og sikke nogle gode opskrifter, de er gemt på computeren.

    Kh Trine.

    SvarSlet

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...