mandag den 18. april 2011

Pasta i paprika, farsbrød, boller, vaniljemuffins

Sikke et fantastisk vejr! Dejligt at påsken falder lige netop nu :-)
Det er atter blevet tid til en opskrift eller fire ;)
Det er jo ved at være længe siden at jeg sidst har skrevet et ordentligt oplæg, så her kommer det altså!

Først og fremmest må jeg jo lige vise mine fine blomster frem, som jeg fik af min kæreste efter en overstået eksamen. Det skal lige siges at Mikkel ikke er så god til at købe den slags, så når han endelig gør det bliver jeg utrolig glad, og virkelig rørt.
De har pyntet så fint i vores lille hjem :)

Den dag hvor jeg havde været til eksamen lavede jeg farsbrød. En opskrift som er tyv stjålet fra en madblogger, men som jeg simpelthen ikke husker hvem var. I fremtiden skal jeg nok blive langt bedre til at notere mig det. Kender du denne opskrift? Så takker jeg mange gange, og høre gerne fra dig så jeg kan tilføje dit navn i indlægget :)
Retten kan laves med hakket oksekød eller svin og kalv. Jeg har selv ændret lidt i den oprindelige opskrift.

3-4 Personer.
- Ingredienser:
- Kartofler
- Olie eller rødvinseddike
- 500 gr. Hakket kød
- 1 dl mælk
- 2 Fed hvidløg
- Et stort løg
- Timian
- En spsk. hvedemel
- 1 Æg
- 150 gr. Gulerod
- 100 gr. Feta
- Salt
- Peber
- Persille

Kartoflerne skylles og skæres i både. Rystet sammen med olie og timian i en pose. Ligges ud på en bradepande eller et ildfast fad, og kommes i ovnen ved 220 grader i 30 min.

Det hakkede kød vendes med mælk, æg og mel. Valgfri krydderier og hvidløg tilsættes. Jeg brugte oregano og en lille smule paprika.
Gulerødderne rives i og løgene hakkes og tilsættes retten.
Fetaen knuses med en gaffel til mindre stykker, og det hele blandes sammen.
Klip lidt persille i små stykker og drys i.
Kom retten i et fad ved 220 grader i ovnen, i 30-35 min.

Jeg giver retten 4 ud af 6 stjerner. Den var rigtig god :-)

I fredags og i dag har jeg bagt boller. Se opskriften under mine opskrifter, hjemmebag. De er bare SÅ gode.

Jeg spiste dem til morgenmad med ost, smør og masser syltetøj. Samt igen til frokost idag med hytteost og tomat. Ikke dårligt :-)

Selvom bollerne har et sjovt udseende, så smager de lige i øjet.

Da min veninde Ida holdte fødselsdag i weekenden, besluttede jeg mig for at lave muffins til hende.
Det blev til vanilje muffins med lyserød glasur. De blev et kæmpe hit, både hos hende, mig selv men også min kæreste, som ellers ikke er den store kage spiser.
Det skal lige siges at det her med at bage er MEGET nyt for mig. Jeg vil så gerne blive dygtig til det, men min mor har egentlig altid gjort det selv. Hun er rigtig dygtig til at lave mad, bage kager og alt sådan noget. Desværre "glemte" hun bare at lære mig det, og så var jeg egentlig heller ikke selv interesseret i at kunne det, før jeg flyttede for mig selv. Jeg har også lært mig selv at lave mad, da det heller ikke var noget jeg gjort mig i, da jeg boede hjemme.
Derfor forklaringen på at min mad kan se lidt morsom ud, og kagerne måske heller ikke er pyntet perfekt ;-) Jeg skal nok lære det!!

Vanilje muffins - 12 Stk.
- 325 gr. Mel
- 1 tsk bagepulver
- 110 gr. Blødt smør
- 2,4 dl sukker
- 2 Æg
- 1,2 dl mælk
- 1 tsk vaniljesukker
- 1 tsk vaniljeessens

Glasur: Vand, flormelis og rød farve til konsistensen synes rigtig.

Bland mel og bagepulver sammen.
Rør mælk og vaniljeessens sammen i en skål for sig.
Pisk smør og sukker godt sammen i en stor skål.
Tilsæt æggene og pisk godt.
Skift mellem at tilføje mel og mælk af ca. 4 omgange.
Tilsæt en tsk. Vaniljesukker og rør rundt i dejen i ganske få minutter.
Kom dejen i muffinsformene og fyld formene med dej (ca. 2/3 fyldt da de vokser meget i ovnen).
Bag dem i ovnen ved 180 grader ca. 25 min. Hold øje med dem!! De skal være gyldenbrune.
Lad dem afkøle helt, og put så glassur på. Pynt eventuelt med glimmer, hjerter osv.
Mit bud på lidt pynt.
Så fik jeg både prøvet mine muffinsforme med hjerter, og de almindelige :-)
6 Ud af 6 stjerner.

Igår lavede jeg så pasta med kylling og paprika.
Meget simpelt.


Ingredienser:
- Pasta
- Persille
- Paprika
- Ketchup
- Fromage fraiche
- Kyllingfilet
- Oregano
- Madlavningsfløde
- Peber
- Salt
- Champignon (jeg brugte glas, da mine friske var blevet dårlige)
- Hvidløg

Sæt pastaen over efter anvisning på pakken.
Skær kyllingen ud i stykker, og brun dem sammen med et fed hvidløg.
Put champignon i. 250 gr. Eller et glas.
Tilføj 250 gr. madlavningsfløde, to spsk. Ketchup og 150 gr. Fromage fraiche.
Put en tsk. Paprika og en tsk. Oregano i retten.
Drys med salt og peber efter behov.
Klip persillen i små stykker og put i retten.
Tilføj derefter pastaen og velbekommen.


God dag alle sammen. Jeg håber at i har påskefri, og får nydt det dejlige vejr.

.. Sofie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...