torsdag den 25. august 2011

Mors fødselsdags boller

De fleste elsker deres mors mad. Jeg er helt klart en af dem! Mine mest populære og roste retter, har jeg lært af min mor.
Faktisk startede det hele med min oldemor, gik i arv til min mormor og derefter til min mor. Der er selvfølgelig ændret en del i opskrifterne, grundet nye "ingredienser" der er kommet til med årene.
Min mors fødselsdagsboller er en god gammel klassiker, der er gået i arv i mange generationer.

Her ses bollerne mens de hæver, og venter på at komme i ovnen. Der blev til hele to fulde bageplader.

Du skal bruge:
1 Pakke gær
En halv pakke smør
1 Krus lunken vand
1,5 Krus koldt vand
1,5 Krus mælk
3 Spsk olie
1 Tsk salt
3 Spsk sukker
Passende mel (ca. 2,1 kg)

Fremgangsmåde:
Oplæs gæret i et krus lunken vand.
Smelt smøret, og hæld derefter 1,5 krus koldt vand i, og hæld det hele sammen.
Tilsæt mælken, olie, salt, sukker og bland det hele godt sammen.
Tilsæt melen, og ælt dejen godt.
Lad dejen stå ude og hæve i 45 min.
Form bollerne, og lad dem hæve i 30 min.
Bag dem i forvarmet ovn ved 200 grader varmluftovn i 15 min.


Der blev til 35 store dejlige boller :)

I morgen vil jeg skrive et indlæg om mine mad- og drikke oplevelser i Tyrkiet.
God torsdag alle sammen!

.. Sofie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...