søndag den 23. oktober 2011

Boller til overnattende gæster

Fredag til lørdag sov min storebror her. Jeg elsker at bage og skabe hygge fra morgenstunden af. De fleste boller tager dog sin tid pga. Hævningen, og dermed er gæsterne næsten ved at omkomme af sult før de serveres - I hvert fald hvis man har gæster der er meget sultne om morgen. Herunder skal det også siges at min bror er nødt til at sove i stuen, som har et åbent køkken - dermed kan jeg ikke stå tidligt op og gøre bollerne klar, uden at eventuelle gæster vågner af mit larm.
Derfor denne løsning = Langtidshævede boller, som laves dagen før og sættes på køl.
Jeg har lavet disse boller mange gange før, men det er vidst på tide at opskriften skrives igen, til nytilkomne læsere.

Ingredienser:
- 13 gr. gær
- 300 gr. hvedemel
- 75 gr. havregryn
- 0,5 spsk honning
- 0,25 spsk salt
- 3,5 dl vand

Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, honning, havregryn. Rør hvedemelet i dejen lidt efter lidt, og rør til dejen er glat. Dæk til med hviskestykke eller staniol, og sæt dejen i køleskabet natten over.
Næste morgen tages dejen ud af køleskabet, og dejen sættes i små klatter på en plade med bagepapir. Brug 2 skeer, ikke hænderne. Der bliver ca. 9 Boller.
Pensl bollerne med vand.
Lad bollerne efterhæve mens ovnen forvarmes til 220 C eller ved varmluftovn 200 C.
Bollerne bages midt i ovnen 18-20 min.

.. Sofie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...